Crematie

In het crematorium zijn bepaalde zaken standaard aanwezig. Denk hierbij aan kandelaars, bloemenstandaards, muziekinstallatie en baar. Omdat wij het belangrijk vinden dat nabestaanden de tijd hebben om afscheid te nemen, is er geen andere plechtigheid op dezelfde tijd.  Als u een afscheidsdienst wilt houden, mag u tijdens de gehuurde periode gebruik maken van de aula, overige ruimtes en attributen. Al deze zaken zitten in het tarief voor een crematie met plechtigheid. Het gebruik van de horeca wordt apart in rekening gebracht en is afhankelijk van de wensen. Hiervoor werkt de stichting met een vaste cateraar.

Heeft u vragen?

Voor vragen over onze dienstverlening kunt u rechtstreeks telefonisch contact met ons opnemen. U kunt ook via e-mail of via ons contactformulier reageren.

Wij zijn 7 dagen in de week telefonisch bereikbaar. Kantoortijden 8.30 – 16.30 uur.

Bel 035 621 09 60
Contactformulier

Faciliteiten crematorium

De crematieoven

De kist wordt na de plechtigheid naar de ovenruimte begeleid. Na de verplichte wettelijke controles wordt de kist de oven ingevoerd. De duur van het proces is afhankelijk van vele factoren, onze collega’s kunnen al uw (ook zeer specifieke) vragen ter plaatse beantwoorden.

Aanwezigheid bij invoeren

Naar wens kunt u aanwezig zijn bij het invoeren van de kist in de oven. Wij zullen u zo goed mogelijk het proces toelichten en u voorzien van de nodige informatie. Na het invoeren verlaat de familie de ovenruimte en kan het eventuele bloemstuk van de kist op een speciaal bloemplateau worden geplaatst.

De as

Na de crematie wordt de as verzameld, gezeefd en vermalen. De as wordt in een urn gedaan, waarna de wettelijke bewaarplicht van 30 dagen aanvangt. Na deze wachtperiode kan de as zijn uiteindelijke bestemming krijgen. De opdrachtgever van de crematie bepaalt de bestemming van de as.

Edelmetalen

Tijdens het zeven van de as worden eventuele gouden tanden en kiezen, metalen heupen, knieën en dergelijke verwijderd. De totale opbrengst van edelmetalen wordt beschikbaar gesteld aan goede doelen.

Crematie-steentje

Bij het crematieproces wordt een vuurvast steentje, met daarop het unieke crematie-nummer, meegegeven. Dit steentje blijft bij de as zolang daar nog geen andere bestemming aan is gegeven. Ook bij de keuze om de as in een urn te bewaren, blijft het crematie-steentje daarbij bewaard. Na een verstrooiing kunt u het steentje eventueel los bewaren.

Urnen

Columbarium
Heeft u gekozen voor een urn, dan kunt u die op Crematorium en Begraafplaats Zuiderhof of op de Noorderbegraafplaats plaatsen in één van meerdere columbaria oftewel urnenmuren. Wij kunnen de as in een zwarte kunststof urn in een gesloten nis plaatsen. Een sierurn kan in een open nis of op een urnengraf. Een nis in een columbarium heeft een huurtermijn van tien jaar, met de mogelijkheid van verlenging.

Urnengraf
De as van de overledene kan ook worden bijgezet in een urnengraf. Momenteel kan dit op Zuiderhof in de intieme urnentuin onder de moerbeibomen, of in het sfeervolle urnenbos.

Op de Noorderbegraafplaats is één van de grafvelden ingericht als urnenveld. Ook zijn daar columbaria, groepsgewijs opgesteld. Daarnaast zijn er urnentuintjes.

Urnengraven worden op onze begraafplaatsen uitgegeven voor een periode van tien jaar en bieden plaats aan maximaal twee urnen per graf.

Asverstrooiing

Zelf verstrooien
De as van de overledene kunt u zelf worden verstrooien op een daarvoor gekozen plek. U dient altijd toestemming te hebben van de eigenaar van grond of water. Ook kan de eigenaar van grond of water u om de crematieverklaring vragen. Deze krijgt u mee als u de as bij ons ophaalt na de verplichte bewaarperiode van 30 dagen.

Gemeentelijke begraafplaatsen
Zowel de Noorderbegraafplaats als Zuiderhof bieden de mogelijkheid om te verstrooien. Op de Noorderbegraafplaats kan dit op een speciaal verstrooiveld. Zuiderhof beschikt over een verstrooibos in een natuurlijke omgeving. Hierbij kunt u ook een naamplaatje op de gezamenlijke gedenksteen laten plaatsen. Na de verstrooiing kunt u een steekvaas met bloemen of losse bloemen plaatsen. Daarna zijn aanduidingen niet meer toegestaan.

Zeeverstrooiing
Een verstrooiing op zee is het minst belastend voor het milieu. Deze keuze past het beste bij een voorkeur dat de as snel deel uitmaakt van de natuur. Het is ook mogelijk om bij het crematorium aan te geven dat u de wens heeft dat de as tijdens een collectieve verstrooiing verstrooid wordt. De assen worden dan achter elkaar individueel verstrooid op de Noordzee. Wij regelen dit voor u met een professionele partij. U kunt er ook voor kiezen dit zelf te regelen en eventueel mee te gaan.

Kleine hoeveelheden van de as

Het kan zijn dat u het voornemen heeft om alleen een klein deel van de as te laten verwerken in een sieraad, een glasreliek, mini-urn, een andere keuze of meerdere nabestaanden een deel van de as wilt geven. Uiteraard kunnen wij bij de afgifte van de as dit op verzoek vooraf voorbereid hebben.

Informeer naar de vele mogelijkheden die er zijn.

Urnenwinkel

Dagelijks is er iemand aanwezig om u te begeleiden bij de diverse mogelijkheden die er tegenwoordig zijn om de as van uw dierbare bij u te dragen, mee te nemen of een plek te geven. U kunt bij ons ook terecht voor bijzondere en unieke urnen gemaakt door Danielle Assema van Urn2Be of de prachtige, glazen urnen van Debbie Hofstra van De Baarnsche Steenhouwerij.

Bloemstukken

Bloemstukken en losse bloemen worden na afloop van de plechtigheid neergelegd aan de voorkant van het plein. Wij stimuleren nabestaanden om van tevoren na te denken of zij na de uitvaart bloemen willen meenemen (naar huis of een andere bestemming). Het bloemstuk van de kist kan tijdelijk op een speciaal bloemplateau worden neergelegd, tussen het crematorium en de condoleanceruimte in. Linten en kaarten worden na de plechtigheid van bloemstukken afgehaald en meegegeven in een bewaardoos van Crematorium Hilversum. Mocht u dit anders willen, dan kunt u dit vooraf aangeven.

Crematorium Hilversum

Noorderbegraafplaats